De eerste keer dat ik over het bestaan van Ha Long Bay gehoord heb was via de Top Gear special van Vietnam en ik moet zeggen dat ik meteen verkocht was. De mannen hadden van hun motorbike een bootje gemaakt en afgesproken op één van de drijvende bars om zo te genieten van dit uniek stukje natuur.

Dus leek het mij ook wel leuk om ons Vietnamees avontuur mee af te sluiten. We waren blijkbaar niet de enige toeristen die er zo over dachten, want het aantal reisbureaus in Hanoi is haast niet te overzien. Na een aantal opties te hebben vergeleken, hebben we onze keuze gemaakt. Omdat we met 5 man tegelijkertijd hebben geboekt (@annemarien en haar vrienden waren daar toevallig ook seg), kregen we zowaar een upgrade naar een luxeschip voor de prijs van een partyschip. Om een beetje te bekomen van ons zware reisschema (jaja tis vermoeiend :)) hadden we gekozen om zowel een dagje op de boot als ééntje op het strand te vertoeven (de 3 dagen, 2 nachten-formule).

Na de 4 uur durende (mini)busreis waren we aangekomen op onze bestemming. We werden er ingedeeld in de 2 groepen en eveneens elk onze eigen gids. Daar ging het bij ons mis! Wij kregen de schooljuf. Het begon al bij de kaarten die toegang gaven tot de boot. Die mochten we niet bijhouden want we zouden die toch maar verliezen, dit was al een teken aan de wand. Vervolgens kregen we eten op de boot, dik in orde maar helaas was dit niet ons imperial junk want die lag ergens een beetje verder in panne.

paradise-cave-2 paradise-cave bootjes

Surprise cave

Eerste stop was de surprise cave. Hier werd echt duidelijk dat we op de meest toeristische site waren van het land. De gehele vloer van de grot was voorzien van tegels evenals de trappen en gekleurde lampen moesten wat kleur brengen in de bruine rotsformaties… Een aantal dagen eerder hadden we namelijk de nog veel indrukwekkendere Phong Nha cave bezocht, geen gekleurde lampjes of betegelde padjes daar. Vandaar dat de grot in Ha Long niet echt een diepe indruk nagelaten heeft. De tientallen Chinese toeristen die voor elke stalagmiet of -tiet het NVA-teken maakten, voegden misschien ook niet toe aan de charme.

phongna1 phongna3
Phong Nha cave

Onze boot was dan toch gemaakt. Overstappen (zwemvest verplicht voor 5 min varen op klein bootje!) en vervolgens kregen we exact 30 minuten om een uitgestippeld kanotochtje te ondernemen (zeker niet naar rechts gaan want dan kom je in het vaarwater van de grote boten werd ons medegedeeld) en daarna gingen we naar een locatie waar we dan eveneens een half uurtje mochten zwemmen. Op weg daarnaartoe werd ons verteld dat deze unieke locatie niet door andere toeristen bezocht werd omdat toeristen namelijk graag alleen zijn. Je hoort mij al aankomen zeker… We hadden een prachtig uitzicht op de baai, met zowat 20 andere boten langs de skyline!

floating-village
Dit is een vissersdorpje op het water

Bij het zwemmen moesten we ook best binnen de 25 meter van de boot blijven, want anders kreeg je een serieuze uitbrander van de gidsjuf, zoals de Franse jongen in de groep heeft mogen ondervinden.

zonsondergang zonsondergang2

Na het zwemmen was het tijd voor een glaasje witte Dalat wijn, helaas stond die al een half uurtje in de zon, tijdens de speech van de juf… Verder wel geen klachten hoor, de luxe kajuiten waren wel degelijk de moeite, het eten zeer goed en vooral de zonsondergang was ongelofelijk knap. Dit alles voorzien van goede muziek, thank you monsieur naugthy swimmer!

op-de-boot birdy-nom-nom
Dat het eten goed was, dat kan de daikon-vogel beamen

De volgende dag werden we afgezet op het eilandje met bungalowtjes. Het contrast met de vorige dag kon niet groter zijn: hier mocht gelukkig wel alles. De kajaks mochten naar goeddunken gebruikt worden. Zwemmen geen probleem en de nodige sport- en relaxfaciliteiten waren voorzien. ’s Avonds werd er een bierpiramide voltooid (samen met de mensen van de partyboat, ah ja!) en de vrouwen bleken hier betere architecten als de mannen. Proficiat!

bungalows2 bungalows fish-eye

Na een korte nacht stond er nog 1 activiteit op het programma, namelijk een kookcursus. Deze werd gegeven door de nieuwe gids van de dag. Een heel schattig Vietnameesje die ons ging leren hoe we gefrituurde spring rolls moesten maken. Dit hield in dat hij een bakje met met gesneden groetjes bij had. Nog 2 eitjes en het rijstpapier. Tekens wanneer hij klaar was met de uitleg begon hij gewoon van voorafaan zodat we zeker wisten wat nu precies gesneden worteltjes waren en dat we als ei best chicken egg gebruiken. Allemaal heel erg de moeite waard, niet iedereen had er even veel geduld mee, ik vond het geweldig! En ik zal alvast nooit meer vergeten dat we spring rolls maken met chicken egg!

rolletjes

Enkele tips als je een trip naar Ha Long Bay boekt

• Ga langs bij verschillende reisbureau’s, en vergelijk prijzen en opties, er zit heel wat verschil op! Wij gingen mee met deze
  • Zoek jezelf enkele vrienden om samen mee te boeken, dan krijg je gemakkelijk nog wat meer korting, zo kregen we airco op boot en bungalow er gratis bij (klinkt misschien snobby, maar het is echt geen overbodige luxe!)
  • De meeste trips zijn 2 of 3 dagen. Wil je ook wat rustig kunnen genieten, dan raden we zeker de 3 dagen aan.
  • Neem enkel wat je zal nodig hebben voor 2 of 3 dagen mee in een kleine rugzak, en laat je grote rugzak of valies in het hotel (in Hanoi). Je moet constant overstappen van grote boot op kleine boot, busje, enz… Echt niet handig met die grote zak. Jammer dat ze dat er tegen ons niet bijgezegd hebben, kleine moeite toch?
  • Neem wat eigen muziek mee, tenzij je houdt van Vietnamese schlagers natuurlijk.
Auteur

Schrijf Een Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.