#vanlife: onze ervaringen met de VW California Ocean

Zoals verteld in een eerdere blogpost, gingen we dit jaar op vakantie naar Zuid-Frankrijk en Italië met een VW California camper busje. We kamperen graag, maar onze tent is ondertussen tot op de draad versleten. Het dilemma was om een nieuwe tent te kopen, of toch eens iets anders te proberen. En zo viel ons oog op een campervan. Veel leuke voorbeelden te vinden van mensen die zelf camionettes hebben omgebouwd, maar er bestaat ook een echte camper editie van het legendarische Volkswagen busje: de California. Met zoveel jaren ervaring, zijn ze bij VW echte specialisten geworden om de busjes zo compact en toch zo luxueus mogelijk te maken.

Volkswagen verdeler Van Hoe in Zwijnaarde is een echte specialist in VW California geworden -uit persoonlijke passie vertelt Hannes Van Hoe ons- en ze hebben via www.californiahuren.be zo’n 120 busjes te huur. Zo zijn ze in Europa 1 van de grootste specialisten. Jaarlijks worden er nieuwe busjes aangekocht voor verhuur, de ‘oude’ worden doorverkocht.

Er bestaan 3 uitvoeringen met telkens tal van verschillende opties: Beach, Coast en Ocean. Ocean is de meest luxueuze met als belangrijkste feature een daktent die automatisch open kan. Het is die versie dat we huren, dus daar kan ik je wat meer over vertellen. We krijgen een gloednieuw (met 44 km op de teller om exact te zijn) zwart exemplaar met een rood pop-up dak.

Busje ophalen bij Van Hoe!

We zijn nu geen camper- of motorhome habitué’s, maar er zijn tal van coole features aan te ontdekken!

Over het camper gedeelte:

  • De achterbank kan je ombouwen tot een 2-persoonsbed, met matras. Dat gaat vrij vlotjes, al is het even wennen in het begin. Het is hier dat ons zoontje sliep.

    Morning views voor Timo

  • Er is een uitklapbaar tafeltje en de voorste twee zetels kan je ook omdraaien, dus je kan binnen eten als het weer wat minder is. Dat uitklapbare tafeltje kan je ook gebruiken tijdens het rijden, zodat er gespeeld kan worden tijdens het rijden door het/de kindje(s). Tip: koop jezelf een antislip matje want anders gaat alles schuiven.
  • Er is een ingebouwde koelkast, 2-pits gasvuur en pombakje met kraan. Dit vond ik werkelijk heel handig. Gedaan met koelelementen wisselen op campings, gasflessen kopen (er zit een gevulde gasfles in, daar kom je ruim mee toe) enzovoort. Ik heb véél gekookt in de California. Onder het keukenblok ook nog 2 keukenkastjes (met o.a. besteklade) waar al het kookgerief ruim in past.
  • Het bed in de daktent heeft een lattenbodem en matras. Die laatste is wat aan de dunne kant, maar na enkele dagen was ik dat wel gewend. Er is ook een netje dat als nachtkastje dient. 1 van de leukste features vond ik dat, als je niet slaapt en de daktent open staat, dat je het ‘plafond’ omhoog kan duwen, zodat je kan rechtstaan in de camper. Je hoeft er zelfs je slaapgerief niet voor weg te nemen.
  • Er zijn heel wat extra’s ingenieus ingebouwd: 2 kampeerstoelen schuiven in de achterklep van de auto, een kampeertafel zit vastgeklikt in de zijdeur, blindering voor alle ramen, lampjes op allerlei verschillende plekken, een luifel aan de zijkant,… Er is een ‘kleerkast’ met ingebouwde kluis, een buis voor kapstokken, een spiegeltje met lampje,… en achteraan ook een kastje met aansluiting voor een sproeikop. Wel enkel koud water. Om daarmee te douchen zijn wij te grote watjes, maar het kwam regelmatig goed van pas! De watertank is 30 L, daar kwamen wij zo’n twee dagen mee toe (en er is uiteraard ook een tank voor het ‘afvoerwater’).
  • Er zijn 2 extra batterijen ingebouwd voor elektriciteitsvoorziening. Tijdens het rijden laden die batterijen op, als je stilstaat kan je wel even voort (er is een schermpje waarop je dat kan volgen, ook de inhoud van de watertanken trouwens) en je kan ook op campings aansluiten op het electriciteitsnet (alle accessoires daarvoor zijn meegeleverd). Er zijn verschillende stopcontacten (voor zowel platte als geaarde stekkers), USB-laders en 12V stekkers. Wel even goed opletten bij de uitleg (het is behoorlijk veel!), want alles wat vooraan zit (in het bestuurdersgedeelte dus), is aangesloten op de autobatterij. Wij hadden ons daar wat aan mispakt en luisterden bijv. naar muziek tijdens het kamperen, met een platte batterij tot gevolg. De auto is volledig verzekerd, ook met pechverhelping in Europa, dat wel. We konden gelukkig zelf terug opstarten met startkabels die we leenden op de camping, maar het is dus toch iets om rekening mee te houden.
  • Nog een laatste feature is de ‘webasto’ (mijn man was nogal fan van het woord), dat is verwarming die op diesel werkt. Als je het ’s nachts te koud hebt, hoef je maar op een knopje te duwen, en de auto warmt meteen op. We hebben het niet nodig gehad, maar wel goed om te weten dat het er is!

Soort zoekt soort!

De retro versie 🙂

Over de auto:

  • Het grootste voordeel (denk ik), is dat je een volwaardige, krachtige auto hebt. (150 pk, diesel euro 6 en 6 versnelling voor wie die details graag weet, ook beschikbaar in automatic). Niet te groot: 5m lang en 2m hoog, zodat je nog overal heen kan en bijv. niet moet bijbetalen voor péage of ferry’s. Met een mobilhome is dat wel anders. Je bent dus nog steeds zeer mobiel. Je kan nog steeds 120 km/h rijden op de autosnelweg en rijdt vlotjes de berg op.
  • Tal van opties inbegrepen: adaptieve cruise control (ik ben fan!), vermoeidheidsherkenning, automatische airco, parkeersensoren, start/stop functie,… En dan van die kleine handigheidjes zoals veel bekerhouders (ook gekoeld), automatische verlichting en ruitenwissers, armleuningen voor de stoelen voorin, trekhaak (met extra nummerplaat meegeleverd) een extra bergruimte onder de achterbank, lederen stuur, enz…
  • We hebben zelf een auto van meer dan 10 jaar oud, en daar zit gewoon een eenvoudige radio in, dus we zijn niet zo mee met hedendaagse ‘entertainment-systemen’, maar ik was toch zwaar onder de indruk van deze in onze California. Navigatie, audio (ook boxen achterin de wagen) via bluetooth, usb, SD-kaartje, DAB-radio, Carplay, handsfree bellen, voicecontrol,… al die shizzle. Leuk om mee te spelen (als passagier!) tijdens het rijden. Als je de cd van kapitein Winokkio weer eens niet voor de miljoenste keer moet opzetten voor de kleine natuurlijk (🙄). Zoals eerder vermeld, muziek kunnen luisteren als de auto niet aan’t rijden is zou leuk zijn, maar vermoedelijk zal dat wel een technische reden hebben.

Hoe beviel het (de?) #vanlife nu zelf?

We waren dus kampeer-habitué’s en dan is een camper wel grote luxe. Je bent snel geïnstalleerd en het is toch allemaal wat comfortabeler. Eerder gingen we ook al wel eens ‘glampen’ en dan is de luxe wel zeker gelijkaardig en misschien is het dan ook nog wel iets goedkoper. Maar de vrijheid die je met een camper hebt, is natuurlijk niet te evenaren. We hebben een voorkeur voor kleinere natuurcampings, en daar waren we nog steeds welkome gast. We kwamen zelfs behoorlijk veel andere ‘California-liefhebbers’ tegen.

Een camper is vrij compact, en alle materiaal heeft dus een eigen plekje nodig, zeker ook omdat je elke avond het onderste bed moet ombouwen. Ons busje lag snel overhoop, zeker als je met een kleuter bijhebt. Zeker in het begin hadden we het gevoel dat we constant aan het opruimen waren. Maar dat wende na een tijdje ook wel, en ging op den duur veel vlotter. We zijn van nature ook wel vrij rommelige mensen vrees ik.

En de grote luxe van een gloednieuw busje ter beschikking te krijgen, bleek toch ook wel wat stresskes op te leveren. Je moet zeer voorzichtig zijn om geen vlekken etc. op de lichte meubels te maken. Niet evident als je kookt, leeft, slaapt in het busje en -wederom- een kleuter bijhebt.

Wat je misschien ook wel graag wilt weten, is wat zo’n VW California huren kost. Het hangt natuurlijk allemaal af van welke uitvoering je kiest en de periode. Alle prijzen vind je op de website van californiahuren.be. Voor onze bus, editie Ocean in periode juni 2019, betaalden we 105 euro per dag (voor de totale periode 4750 km inbegrepen). En in volle transparantie vermeld ik er ook nog bij dat we een kleine korting kregen in ruil om hier te vertellen over onze ervaringen. Een goedkope vakantie werd het dus zeker niet, want met brandstof, péages, campings en eten erbij, zijn we eigenlijk duurder af dan onze reis vorig jaar, 3 weken met z’n 3 naar Sri Lanka… Een hele andere vakantie natuurlijk, maar het zet het wel in perspectief.

Bon, deze blogpost is weeral lang genoeg! Het was een hele leuke ervaring. Toegegeven, het was wat wennen aan deze andere manier van reizen, maar het zal toch met spijt in het hart zijn dat we ‘onze bus’ zijn gaan terugbrengen.

2 Reacties

  1. Robert Reynkens

    Wij gaan dit jaar naar Italië voor de tweede keer met een California van Vanhoe
    We hebben een zeer positieve ervaring met dit bedrijf en natuurlijk de California zelf ook
    Prachtige wagen
    We love iT

Plaats een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.