Restaurantweek: Kasteel Withof

Mijn vorige blogpost over Restaurantweek was nog maar net geschreven, en bleek dat je weeral kon inschrijven voor een nieuwe editie, begin juni. Ik kreeg een mail van Visa dat klanten eerder konden reserveren, en met mijn vorige positieve ervaringen bij Kommil Foo nog fris in het achterhoofd, reserveerde ik snel een tafeltje in Kasteel Withof in Brasschaat, bekroond met een Michelinster. Een geluk ook dat de vriendin die vorige keer verstek moest geven wegens ziekskes, deze keeer wel meekon!

Ik had me wel verwacht aan een iets klassiekere en ‘sjiekere’ maar ook stijvere sfeer, met zo’n kasteel in het midden van het groen t.o.v. een restaurant in de stad, en dat bleek ook zo te zijn. In het kasteel magistrale ruimtes, met spiegelgladde parket en vleugelpiano, de inrichting vrij klassiek met grote draperieën en donkere tinten. Het volk dat er al zat -wij inclusief- stak een beetje af tegen al die ‘groteskheid’. Wat bleek: de hele zaak was gereserveerd voor de Restaurantweek-actie. Een beetje vreemd, zou achteraf blijken…

Het menu stond al op een kaartje klaar op tafel:

Crème van witte asperges, Roscoff ui, panacotta met gerookt spek
§
Zalm ‘mi cuit’. Aardappel en olijfolie geparfumeerd met citroen, chips van inktvis OF Belgische Wit-Blauw kalfsvlees geroosterd met thijm, kaviaar van aubergine en kerstomaat
§
Mille feuille pistache en framboos, sorbet van rode vruchten

Terwijl onze handtassen een eigen bankje krijgen (leuk detail!), wordt ons een trio van hapjes voorgeschoteld: kroketje van hummus, een sushi en een luchtige witte mousse van …(vergeten).

De keuken blijkt in de kelder te zijn, en de borden worden via een ingenieus systeem met een lift die tevoorschijn komt uit een grote tafel (beter kan ik het niet uitleggen, sorry!). Als wij nog aan ons, overigens heel lekker voorgerechtje, bezig zijn, zien we al passeren wat we straks op ons bord gaan krijgen. Alles is echt heel lekker, maar het neemt wel een beetje de verrassing weg, wat voor mij toch ook een belangrijk deel van de hele ‘sjiek-uit-eten-ervaring’ uitmaakt. Hierdoor is de bediening ook eerder vluchtig,  onpersoonlijk. Het lijkt wel of ze zich deze avond er snel van willen afmaken, van deze ‘die-zijn-hier-toch-maar-met-een-actie-en-hier-zit-het-grote-geld-niet-klanten’.

Jammer! Maar dat is natuurlijk het risico met dergelijke acties. Maar kan een restaurant met ster zich dat permitteren, vraag ik me af als ik buitenwandel na een toch zeer fijne en lekkere avond in fijn gezelschap?!

Gerelateerde Artikels:

Bij Lam & Yin, revisit
Jinza
Sōma Antwerpen

Plaats een reactie