Het logische vervolg op Laos: Cambodia! De grensovergang van Laos naar Cambodia was een makkie: we moesten (of konden) een mannetje betalen die met onze paspoorten een half uurtje voor de bus naar de grens zou vertrekken, en daar alles voor ons zou regelen. Enkel het formuliertje moest vooraf ingevuld worden. Kostprijs: 30$ per persoon, in plaats van de normale 20$, maar eerlijk gezegd kon het ons niet zoveel schelen: bij de overgang van Vietnam naar Laos hebben we daar lang gestaan, terwijl iedereen ons doodleuk voorstak, en de bus daar maar op ons stond te wachten. Nu kwamen we aan de grens, en was ons paspoort al gestempeld en al, vlotjes!

Om niet uren op de bus te zitten en rechtstreeks naar Phnom Penh te gaan, kozen we ervoor om een eerste stop in Kratie te maken. Echt veel is er daar niet te doen, maar langs de Mekong, die door Kratie stroomt, kan je wel het één en ander ontdekken. Het zoeken van een deftig hotelletje, dat ging ook niet vanzelf na een lange dag op een hobbelige bus, en toen het ook nog eens begon te regenen, plooiden we voor onze goedkoopste overnachting tot nu toe (4$!), maar helaas ook in het meest troosteloze oord ooit. Een piepklein kamertje, zonder raam, en met vieze muren vol plekken. De lakens zagen er ook niet vers uit. Welkom in Cambodia!

kratie-dirty-room
Het werd een slapeloze nacht… En ’s morgens trokken we er dan meteen op uit om een beter hotel te vinden, en met succes: een hele ruime kamer mét uitzicht op de Mekong, top! Ik heb er meteen ook goed gebruik van gemaakt, want ik was stikkapot en maakte ook wat koorts. Het werd dus een dagje niksen en bijslapen, soms heb je dat ook echt wel nodig!

De volgende ochtend, fris uit de veren, en tijd om eens onze eerste echte stappen in Cambodia te zetten: op beter, naar Zuid-Oost Aziatische gewoonte: een brommertochtje te doen.

Overal in de restaurantjes en hotelletjes in Kratie maken ze reclame voor de Mekong Discovery Trail, maar vreemd genoeg is er buiten de posters, bitter weinig informatie over te vinden. De website werkt niet, en het infobureau is ook niet open. Het komt erop neer dat je allerlei activiteiten kan doen langs de Mekong, zoals homestays, eilandjes, fietstochten enz… Maar met de weinige info voor handen, stippelden we ons eigen tochtje uit, en tuften we eerst naar het Mekong Turtle Conservation Centre.

In 2007 ontdekten ze in de Mekong een schildpaddensoort waarvan ze dachten dat die al jaren uitgestorven was: de Mekong softshell turtle. Om deze zeldzame soort te redden, werd het centre uit de grond gestampt, en worden de schildpad-eitjes ‘geholpen’ tot ze groot genoege schildpadjes zijn om te kunnen overleven in de Mekong, die worden dan elk jaar uitgezet eind mei. Een geslaagd project, en leuk om deze vreemde schildpadjes eens met eigen ogen te kunnen zien. In het centrum zaten ook nog enkele andere soorten inheemse schildpadden die je kon bekijken en stukjes fruit geven.

kratie-schildpad-en-fre
Fre en de schildpad hebben “een momentje”.
kratie-schildpadden
Zoek de 3 schildpadden
kratie-softshell
Een Mekong Softshell schildpadje, als baby. Schattig toch?

Het centrum bevindt zich eigenlijk in een tempel, en die kan je dan gelijk ook even bewonderen: de 100 Pillar Pagoda.
kratie-pagoda kratie-pagoda2 kratie-monnikwash
Terug de brommer op, om de volgende Mekongfauna te (her)ontdekken: de Irrawaddi dolfijn. We maakten al eens kennis met deze guitige zwemmers op Si Phan Don, maar ter hoogte van Kratie leeft er dus ook een grote groep. Je kan een bootje huren en die neemt je dan mee voor een tochtje op de rivier, tot waar de groep zwemt. Motor uit, en genieten van het spektakel om je heen, zalig! Waar er in Laos maar een drietal dolfijnen zwommen, was deze groep veel groter, ook met een kleintje.

kratie-dolfijnen3 kratie-dolfijnen2 kratie-dolfijnen kratie-boatman
Terug onderweg naar huis zien we in de verte in de heuvels een tempel liggen, en rijden we daar dan ook maar even naartoe. Een hele mooie tempel, waar je best wat trappen voor moet overhebben. En met als leuke verrassing als je bovenkomt: aapjes die op de daken rondlopen, wij helemaal in de wolken!

kratie-tempel kratie-monkey
Het was een eenvoudige, maar toch hele leuke dag. Meteen een goede introductie tot Cambodia, terwijl we langs al die hutjes langs de Mekong reden, met veel vriendelijk glimlachende Khmer en al die kindjes die ‘hello’ riepen en uitbundig zwaaiden! Welkom in Cambodia!
kratie-weg
Overal ligt de weg open in Cambodia!

kratie-outfit
De nationale vrouwelijke klederdacht: een soort van pyamapakje (voor overdag) in kleurrijke motieven
kratie-sunset-mekong
Sunset over de Mekong. Schoon toch hé!

Auteur

Culinair redactrice, freelance copywriter, blogger bij avocadovandeduivel.be, enthousiaste restaurantbezoeker, receptontwikkelaar, hongerige reiziger,… Als het maar met lekker en goed eten te maken heeft!

Schrijf Een Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.