Cambodia en Angkor Wat, je kan het één niet zonder het andere doen. Daarom bewaarden wij deze ultieme toeristische bestemming ook tot het allerlaatste. Om enerzijds Cambodia als land een goede kans te geven, en anderzijds om in schoonheid te eindigen. Meer zelfs: we bewaarden de meest legendarische tempels (Ankor Wat en Ankor Thom) tot de allerlaatste dag in Cambodia.

ankor-relief ankor-aap
In Siem Riep geraken was ook al niet vanzelfsprekend. We zouden een nachtbus nemen vanuit Sihanoukville, maar die was helaas al helemaal volgeboekt. Noodgedwongen dus een extra nacht aldaar, en de volgende ochtend een legendarisch trage en hobbelige bus op. Een hele dag rammelen was ons vooruitzicht. Na pakweg vier uur  rijden op een eerste bus, moesten we in Phnom Penh overstappen. Een tuktuk stond ons en een ander toeristenkoppel met kinderen op te wachten, en sjeesde ons naar een ander busstation. De bus stond enkel nog op ons te wachten, en zat uiteraard al afgeladen vol. Wij hadden gelukkig nog net plaats achterin, dat andere koppel (reizigers zou ik ze niet noemen, eerder ‘dolers’) mocht plaatsnemen op de ondertussen gekende en gevreesde plastieken middengangstoeltjes. De kindjes werden op schoten van locals gehesen. Nu zou je denken, “Ankor Wat ziet zowat 20 miljoen bezoekers per jaar, de weg tussen hoofdstad PP en Siem Riep zal wel deftig zijn”… Je voelt me al aankomen!

Ruim 14u na ons ontbijt in SHV konden we dan toch in ons bedje in Siem Riep ploffen! Tophotel trouwens, dat we via Agoda.com vonden: Banyan Leaf Hotel: piekfijne kamer, supervriendelijk personeel, een zwembadje en ontbijt inbegrepen, voor slechts 15€ per nacht, aanrader!

We hadden al menig ander reiziger gevraagd hoe zij Ankor Wat hadden gedaan. De site bevat minstens 40 tempels, en hoewel de meesten zeiden dat je de belangrijkste op één dag kan doen, wilden wij er ons toch wat meer in laten ‘onderdompelen’. Je kan pasjes kopen voor één dag op de site (20$), drie dagen die niet op mekaar hoeven te volgen in één week (40$) of voor 7 dagen (60$). Zo’n tempelfreaks zijn wij nu ook weer niet, dus leek ons drie dagen de ideale middenweg. In de vraag ‘hoe’ je Ankor Wat kan doen, zit ook het vervoersmiddel vervat, omdat er heel wat mogelijkheden zijn: met een touroperator (de Chinese manier zeg maar), een tuktuk charteren (de speedy methode), met de brommer (brommers worden niet te huur aangeboden in Siem Riep, een slag thuisgehaald voor de tuktuk-maffia, dus eigenlijk gaat dat niet), met de fiets, te voet, olifant, (niet ok voor die beestjes!) met een gids,…
ankor-roest ankor-olifanten

Lonely Planet heeft zich ook zeer verdiept in het ‘hoe’, en raadde ons aan om dag 1 een tuktuk te charteren voor de verdere tempels, dag twee met de fiets zodat je vooral zelf kan kiezen, en dag 3 te voet voor de belangrijkste tempels. Dat leek ons wel een strak plan! Onze fietsen stelden op dag twee wel wat teleur (alle stadsfietsen zijn hier veel te laag voor onze lange Westerse benen), en dus besloten we om dag drie top-moutainbikes te huren, hebben we geen spijt van gehad!
ankor-tuk-tuk ankor-fiets

Om hier nu elke tempel apart te beschrijven, daar heeft niemand veel zin in denk ik (lezen noch schrijven), maar hierbij enkele van onze meest memorabele ‘momenten’:

• Tempel Ta Som: voor zijn legendarische boomwortels die rond de tempel krullen
    ankor-boom
  • Tempel Ta Phrom: mijn favoriet! Ook gekend als de jungletempel of de Lara Croft-tempel. Deze grote tempel is helemaal ‘ingenomen’ door de jungle, met weer een heleboel bomen die zich met hun gigantische wortels om de stenen heen vergrendeld hebben, gifgroen mos, rotsblokken overal om over te klimmen…
    ankor-ta-prom ankor-ta-phrom-2
  • Tempel Spaen Thmor: met zijn gigantisch steile trappen, waar je met handen en voeten op moet klouteren. Bij ons zou dat allemaal niet mogen omwille van veiligheid, maar dat maakt het des te plezanter hier natuurlijk.
    steile-tempel
  • Ankor Wat bij zonsopgang: die bewaarden we voor onze laatste dag. Om kwart voor 5 bedje uit, onze supersonische MTB’s op voor een ochtendworkout die kan tellen, met een beloning die dat alle inspannning in een vingerknip doet vergeten. Je kan op verschillende plekken genieten van de zonsopgang: eerst voor de tempel, die prachtig gereflecteerd wordt in de vijver, dan ga je de omwallingen binnen, en zie je de zon langs de prachtige silhouetten van de tempel omhoogkruipen, om dan ten slotte binnen te gaan, en in het zachte ochtendlicht de mooie reliëfs in de tempel te bewonderen, terwijl er nog niet veel volk ronddwaalt. Majestueus! Gelukkig blijven de grote toeristenbusladingen buiten de tempel voor de zonsopgang, en gaan dan terug naar Siem Riep voor het ontbijt.
    ankor-nacht ankor-sunrise
  • Vervolgens gingen wij naar Bayoke, de tempel van Ankor Thom met de honderden gezichten. Ook die baadden in het heerlijke ochtendlicht, met een gelukzalige glimlach op hun smoel, echt prachtig!
    ankor-thom ankor-zonneklopper
  • In Ankor Thom is een ‘verjunglede’ verboden stad, die verrassend genoeg perfect te verkennen is met de mountainbike. Ik denk niet dat er veel ‘coolere’ mountainbiketracks bestaan dan dit, met al zijn boomwortels, steile smalle padjes en tempelruïnes die voor je opdoemen. Of het echt mocht, dat valt te betwijfelen, maar niemand leek er echt erg in te hebben.
    ankor-mtb
    ankor-beeldjes
  • Op de weg tussen Ankor Wat en Ankor Thom resideert trouwens een troep best wel vriendelijke, zij het ondeugende makaken. We hadden ze al gespot op onze eerste dag met de tuktuk, dus dag twee met de fiets was dat een verzekerde stop voor ons. Terstond springen enkele aapjes in het mandje van Frederic’s fiets, en hadden meteen een flesje water opengepeuterd. Zelf uit de fles drinken konden ze niet, maar met een beetje hulp…Uit het niets verscheen een fruitverkoper, en terwijl ik een dollar bovenhaalde om een tros bananen te kopen voor de aapjes, was er al één aan de haal met de ganse tros! Frederic stond erbij en keek ernaar. Als troost gaf de fruitverkoper ons een zakje maïs, dat de enthousiaste aapjes ook maar al te graag lustten, er vatte er zelfs één post op mijn schouder om zijn portie op’t gemakske op te eten. De volgende dag passeerden we nog eens langs onze nieuwe vrienden, en vandaag waren ze in een hyperactieve bui, en slingerden ze wild rond in de bomen, en lieten zich dan met een geweldige plof in een diepe plas onder de boom vallen, echt geweldig om te zien!
    ankor-fre-fiets-aap ankor-fre-water ankor-monkey ankor-caro-monkey
  • Op de tweede dag gingen we ook naar de zonsondergang kijken op de heuveltempel Phnom Bakeng, helaas wel niet als enigen… En echt veel zonsondergang was er ook niet te zien, te bewolkt en niet de juiste tijd van het jaar.
    ankor-sunset
  • Tussen tempeldag twee en drie lasten we trouwens een rustdagje in, om niet te snel ’temple-fatigue’ te krijgen. Siem Riep is ook een leuke stad, met vele lekkere restaurantjes, én een minigolf in thema van Ankor Wat (Pol Put, zoals één van mijn Facebookvrienden het gevat noemde). Winnen deed ik niet, maar ik kreeg wel een gratis biertje voor een hole-in-one, ha!
    foto (1)
    ankor-ons
Auteur

Culinair redactrice, freelance copywriter, blogger bij avocadovandeduivel.be, enthousiaste restaurantbezoeker, receptontwikkelaar, hongerige reiziger,… Als het maar met lekker en goed eten te maken heeft!

Schrijf Een Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.