mekong4

De Mekong Delta op twee wielen

Zoals ik de vorige keer al beschreven had, is het verkeer hier dus even wennen. Na 3 dagen in het toeterend drukke Saigon, hadden we het wel even gehad en zijn we in de Mekong delta beland. Leuk hotelletje gevonden aldaar: Chalet Suisse Guest House. Zwitserse bergchalets, omringd door tropische planten en véél water! De bespraring op de airco was achteraf misschien niet de verstandigste keuze. We zaten er heerlijk rustig en helemaal alleen!


chaletsuisse3
chaletsuisse2
chaletsuisse1 Met Thi Tho, de sympathieke Zwitsers-Vietnamese eigenares van Chalet Suisse

De volgende dag deden we een sportieve poging en huurden we een fiets in het hotel. Land Rover maakt blijkbaar goede fietsen want we hebben een 40-tal km uitgezongen op ons stalen ros in de zinderende hitte. Helaas zijn we niet erg bedreven in het vinden van de correcte weg met als spijtig gevolg dat we toch vooral Ben Tré een aantal keer hebben leren kennen.

mekong5 mekong12 mekong13

Next stop: floating markets.

Deze lagen op 40 km van ons hotel misschien beetje ver om met de fiets te overbruggen. Dan maar zelf een brommertje huren. Allemaal geen probleem in ons hotel en we hadden dit tenslotte nog al gedaan in Thailand een aantal jaar terug. Echt moeilijk was het niet: gewoon rechts rijden en indien je iemand voorsteekt best links en indien je je ingeburgerd voelt niet vergeten te claxoneren. Omdat de Mekong delta niet steeds voorzien is van bruggen moet je af en toe ook eens een veerboot nemen. Hoe groter de boot hoe ouder de kapitein. Voor een klein bootje kan je dus wel eens een kind van ik schat een jaar of 10 hebben die overtocht verzekert. Jong geleerd is oud gedaan zeker…

mekong10 mekong9 mekong8 mekong7

Indien er wel bruggen zijn zijn deze vaak een avontuur op zich. Gewoon houten planken die diagonaal op de weg liggen en waarvan er af en toe ééntje ontbreekt om het spannender te maken of de bruggen met ijzeren planken waarbij de klinknagels eruit steken en zo voor een extra uitdaging moeten zorgen.

mekong6

En als dat nog niet volstaat was er een 40-tal km voor het einde een probleem met één van brommertjes. Het wilde niet meer starten. Althans toch niet toen Caroline het probeerde. Met mijn “magic touch” kwam alles echter snel in orde en konden we onze toch richting de laatste en grootste overzet verder zetten. Daar aangekomen waren we helaas verplicht om onze brommer stil te leggen. En je hoort mij al komen ik had mijn zogenaamde magic touch bij het oprijden van de ferry helaas verloren zodat het duwen werd. Snel de ferry op en dan nog een aantal keer proberen. Helaas zonder resultaat. Terugdenkende aan mijn opleiding kunnen er zich slechts 3 problemen voordoen. Geen benzine, geen ontsteking en nog iets :). Ik had natuurlijk ook nog de uitvlucht dat ik geen tools bij had.

Met nog één rijdende brommer zat er dus niets anders op dan de weg naar huis voort te zetten terwijl ik achterop aanhing. De lucht beloofde ook al niet veel goeds en een verfrissend omweder zat eraan te komen. Letterlijk het laatste huis net voor de weg overging in een grindweg was er een motorherstelpunt. Deze man die uiteraard geen woord verschillend van Vietnamees sprak was nog bezig aan een andere motorfiets maar zou daarna wel even naar die van ons kijken als ik alles goed begrepen had. Blijkbaar wel, na een klein half uurtje was de zaak gefixt. Ander darmje gestoken voor de benzinetoevoer en alles terug in orde. (ik had de bougie vervangen als ik kon kiezen) maar de benzineleiding volstond blijkbaar. En voor 20.000 VND (ongeveer €0.66) waren we gesteld. Daarvoor kunde ni sukkelen.

mekong(4)

En de floating markets? Die hebben we eigenlijk niet gehaald. Na heel wat verkeerd rijden, toch eindelijk een plek gevonden waar we een boot konden regelen, bleek dat het best wel duur was om een boot te charteren gewoon voor ons tweetjes. Dat is helaas echt wel een nadeel aan de uitgebreide tour operator-industrie in Vietnam: oftewel betaal je peanuts om met een heleboel toeristen op een AC-bus geduwd te worden, en braafjes de gids te volgen (uiteraard ook langs alle souvenirshops), of je betaalt gigantisch veel om het op je ééntje te kunnen doen…

mekong11 mekong3 mekong2 mekong1

Gerelateerde Artikels:

De Grote Reis
De nationale sport van de Vietnamezen
BÚN - Vietnamese Street Food

2 Reacties

  1. AnneMie Scheffer

    Mooie foto,s vlot verhaal. we reizen mee .
    Wat een hoop ervaringen. zalig

Trackbacks for this post

  1. Mr Rot’s Mystery Motorbike Tour | Avocado van de Duivel

Plaats een reactie